WINDBRIK - WINDBRIG
Windbrik is een concept van Ron de Vos in de zeilende vrachtvaart.
Windbrik is a concept of Ron de Vos in the sailing cargo trade.
Windbrik is gebaseerd op de laatste brikken begin twintigste eeuw. Zoals gebruikelijk hebben er wat aanpassingen plaatsgevonden ten aanzien van de weerstand. De romp is op de waterlijn verlengd en de intredende lijnen zijn aangepast. Ook het achterschip kent wat aanpassingen, omdat het schip zal worden uitgerust met een E-propulsion systeem.
De brik kan twaalf passagiers vervoeren die achter een eigen salon, kombuis, hutten en dekhuis hebben.
De verschansing is negentig centimeter hoog. De bemanning heeft in het voorschip zijn slaapplaats. Ook het stuurhuis is in de boeg gesitueerd. Dit is voornamelijk gedaan om het uitzicht op het zeilschip te verbeteren.
Het schip kan 310 ton lading meenemen dat door een groot middenluik kan worden geladen.
Het tuig bestaat uit twee tripod masten, die trapeziumachtig van vorm zijn. De ra’s zijn gebogen. Elke ra is afzonderlijk te bedienen en de zeilen worden automatisch gezet en geborgen. Tussen de masten is een stagzeil dat tot ongeveer 110 graden aan de wind gevoerd kan worden. De bezaan dient voornamelijk om makkelijk met het schip te kunnen manoeuvreren.
Windbrik (stuurhuis in de boeg)
Lengte over alles 38,20 m
Breedte 7, 49 m
Holte 4,56 m
Diepgang 3,85 m
Deplacement 561 ton
Lading 310 ton
Zeiloppervlak 659 m²
Passagiers 12
Windbrik is based on the last brigs beginning of the twentieth century. As is customary, there are some changes taken place in respect of the resistance. The hull has been extended to the waterline and the entry lines are adjusted. The stern has some adjustments, because the vessel will be equipped with an E-propulsion system.
The brig can carry twelve passengers who have their own salon, galley, cabins and deckhouse.
The parapet is ninety centimeters high. The crew are sleeping in the bow. The wheelhouse is also located in the bow. This is mainly done to improve the view of the sailing ship
The ship can carry 310 tons of cargo that can be loaded by a large center hatch.
The rigging consists of two tripod masts, which are trapezoidal in shape. The yards are bent. Each yard is separately operated and the sails are automatically put and secure. Between the masts is a staysail which can be fed to the wind to about 110 degrees. The mizzen mainly serves to easily maneuver the ship.
Windbrik (wheelhouse in the bow)
Length over all 38,20 m
Breath 7, 49 m
Depth 4,56 m
Draft 3,85 m
Deplacement 561 ton
Deadweight 310 ton
Sail area 659 m²
Passengers 12
